Thomas Kooijmans specialiseerde zich vanuit zijn medisch-biologische wetenschappelijke achtergrond in marketing en innovatie binnen de biotechnologie. Inmiddels past hij zijn kennis toe als gedreven Demand Manager op de afdeling Supply Chain. Daarnaast verbreedt hij zijn marketingkennis bij de Ophthalmology-franchise. “Dat vind ik het leuke van werken bij Novartis, dat je de kans krijgt om iets anders naast je huidige functie te doen.” 
Hij is verantwoordelijk voor het voorraadbeheer en de inkoop van producten. “Samen met het commerciële team maak ik inschattingen van wat er nodig is en zorgen we dat de producten op tijd binnen zijn.”

Wat maak het leuk om bij Novartis te werken? 

Ik vind Novartis een dynamisch bedrijf. We staan nooit stil en er worden veel nieuwe producten op de markt gebracht. Je krijgt als werknemer ook de ruimte om jezelf te ontwikkelen. Dat heeft prioriteit bij Novartis: jou in je kracht zetten. Dat kan bijvoorbeeld door de mogelijkheid te krijgen een ander project naast je huidige functie te doen. Als dat past, dan is er veel mogelijk. Zo werk ik zelf nu twee dagen in de week op de marketingafdeling.

Hoe zou je Novartis en de mensen die er werken omschrijven?

Inmiddels is bij Novartis de term unbossed geïntroduceerd. Dat betekent dat je vooral ook zelf verantwoordelijkheid moet nemen. Hierdoor zijn de lijntjes met de managers kort en is het bij ons niet heel hiërarchisch. Bij Novartis heerst een sterk teamgevoel, we proberen het echt met z’n allen te doen. De mensen die er werken zijn ook nog eens heel innovatief en creatief, en bovendien gericht op succes. 

Wat zijn de grootste uitdagingen in je werk? 

Ik werk uiteraard met een planning. Wij willen bijvoorbeeld een bepaald product over twee maanden binnen hebben. Er is echter altijd kans op vertraging omdat er producten over de hele wereld worden geproduceerd. En zoals bij elk productieproces, kan er iets gebeuren waardoor de producten later geleverd worden dan verwacht. Deze problemen moet ik ad hoc zien op te lossen. Daarbij trek ik alles uit de kast zodat de patiënt er geen hinder van ondervindt. Gelukkig gebeurt het zelden dat door vertraging een patiënt geen medicatie krijgt.

Hoe zie je de komende 5 tot 10 jaar voor je?

Mede door COVID-19 veranderen er nu in een rap tempo veel zaken. Denk bijvoorbeeld aan de toename van digitaal werken. Bovendien denk ik dat we als farmaceutische industrie meer zullen bewegen naar een partnerschap met alle zorgverleners. Dus niet meer alleen de producten leveren of verkopen, maar een soort samenwerkingsverband om de zorg te ondersteunen, ontlasten en nog efficiënter te maken. 
Op wetenschappelijk vlak zullen we therapieën meer voor individuele personen ontwikkelen. In plaats van dat we iedereen die ziek is hetzelfde medicijn geven, gaan we in de toekomst over naar maatwerk. Dat is uitdagend, maar uiteindelijk ook beter voor de patiënt. Ten slotte denk ik dat artificial intelligence (AI) nog belangrijker zal worden. Ter ondersteuning van ons team, zodat we ons werk nog beter kunnen doen. Of misschien zal AI sommige processen zelfs compleet overnemen.

Welke invloed kan AI op jouw functie hebben? 

Het voorspellende werk dat ik nu doe, is gebaseerd op trends uit het verleden of in welke lifecycle het product op dat moment zit. Is het kort of lang op de markt? Deze zaken zou AI makkelijker kunnen maken ter ondersteuning. Misschien zal het deze taak ooit zelfs helemaal overnemen.

1220ONCO133639
×

Ask Speakers

×

Medical Information Request