Saskia Cuppens is bij Novartis werkzaam als Disease Area Specialist Oncology. Na meer dan tien jaar werkzaam te zijn geweest in de wereld van televisie, heeft ze de overstap gemaakt naar ons oncologische team. Als Disease Area Specialist is zij verantwoordelijk voor een innovatief product in het indicatiegebied borstkanker. Ze is dagelijks bezig met de vraag: Hoe blijven wij de levens van nog meer mensen verbeteren en verlengen, in deze wereld van technologische transformatie? 

Hoe ga je om met de vaak negatieve berichtgeving over pharmaceutische bedrijven in de media?

Ik denk dat de bijdrage die wij kunnen leveren als pharmabedrijf zeker in deze corona-tijd heel duidelijk naar voren is gekomen. De impact die een vaccin of medicijn kan hebben, is nu overal in de wereld hét grote issue. Zelf heb ik het gevoel dat de bedrijfstak als geheel deze periode wel meer had kunnen aangrijpen om de eigen positie te markeren. Die enorme verantwoordelijkheid, de bereidheid tot samenwerking, de innovatieve kracht. Dat beeld moeten we in gezamenlijkheid sterker uitstralen, meen ik. Ik had daarom deze periode ook meer willen aangrijpen om hier kennis over te delen, door bijvoorbeeld juist nu te laten zien wat er bij komt kijken als je bijvoorbeeld een vaccin ontwikkelt. Want uiteindelijk zetten wij ons iedere dag volledig in voor het welzijn van patiënten en daar komt heel veel bij kijken. Dat is een beeld dat wat mij betreft ook meer naar buiten mag komen.

Wat zijn jouw grootste uitdagingen in je werk, of de meest uitdagende projecten?

Op dit moment voornamelijk de overstap naar een vrijwel volledig digitale wereld. In mijn werk ben ik veel in contact met bijvoorbeeld artsen. De drempel in deze communicatie is nu een stuk hoger geworden. Je loopt simpelweg minder gemakkelijk een ziekenhuis in voor een gesprek. 

Ook voor het onderlinge collegiale contact geldt natuurlijk dat het door alle digitale ontmoetingen flink is veranderd. Een van onze grote uitdagingen is om het intermenselijke contact te bewaren. Zowel intern als extern. Hoe bereik je elkaar echt? Wat vraagt dat in de communicatie? Daarin moeten we van elkaars ervaringen leren. Een groot voordeel is dat we in een team werken met mensen die allemaal heel verschillende achtergronden hebben. Dat zorgt ervoor dat we tot innovatieve oplossingen kunnen komen.

Hoe zie je de komende 5 tot 10 jaar voor je?

Nou, dat toekomstbeeld wordt mede bepaald door die digitalisering. We moeten die nu op microniveau in onze organisatie verder implementeren. Ik geloof namelijk niet dat we ooit nog volledig terugkeren naar hoe het hiervoor was, op bedrijfsorganisatorisch gebied. De wereld verandert in een enorm tempo. De kunst is om daar flexibel op in te kunnen spelen. 

Waar lig je weleens wakker van?

Ik heb niet heel erg de neiging om veel wakker te liggen. Maar het logische antwoord is natuurlijk: mijn gezondheid en die van mijn kinderen en mijn naasten. Ik heb altijd wel geweten dat dit het grootste goed is dat je bezit, maar door mijn werk word je daar natuurlijk nog wel extra mee geconfronteerd. 

0720ONC1358106
×

Ask Speakers

×

Medical Information Request