Ondersteuning aan patiënten bij schaamte, onzekerheid en solliciteren

Een huidaandoening als psoriasis kan grote psychologische effecten hebben op de patiënt. Afhankelijk van het type, de ernst en de lichaamsplekken waar het zich voordoet, ervaren jonge psoriasispatiënten over het algemeen een lagere kwaliteit van leven en negatieve sociale effecten1. Dit kan ervoor zorgen dat zij moeite hebben met het maken van contact, bijvoorbeeld bij het solliciteren naar een baan of het vinden van een partner. Als huisarts of dermatoloog is het dan ook zaak om ook het psychische aspect bespreekbaar te maken met de patiënt.

 

Omgaan met schaamte en onzekerheid

Leven met psoriasisEen patiënt hoeft geen ernstige mate van psoriasis te hebben om naast lichamelijke klachten ook psychische klachten te ervaren. Het kan zelfs zo zijn dat een patiënt met milde psoriasis en op niet direct zichtbare plekken, zoals bijvoorbeeld de knieholten en ellebogen, toch last heeft van gevoelens als schaamte, stress of een verminderd zelfbeeld. Hoe ga je als behandelend arts om met dergelijke gevoelens? 

Allereerst is het natuurlijk van belang dat de patiënt begrijpt wat de aandoening precies inhoudt en om te benadrukken dat psoriasis niet overdraagbaar is middels fysiek contact. Het is een vaak veronderstelde misvatting dat psoriasis besmettelijk is waardoor vervelende situaties kunnen ontstaan in de sociale sfeer. Help de patiënt om een antwoord te formuleren op een dergelijke vraag of om de vraag zelfs voor te zijn. Zo zou hij of zij bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Ik heb psoriasis, een vervelende en chronische huidaandoening. Gelukkig is het niet besmettelijk en kun jij het niet krijgen door bij mij in de buurt te komen.” Dit kan direct een bruggetje zijn om schaamte en andere gevoelens als gevolg van negatieve sociale effecten bespreekbaar te maken.

Om het onderwerp niet te zwaar te maken, zeker wanneer de patiënt al onzeker is, kan het prettig zijn de patiënt in positieve zin van tips en adviezen te voorzien. Bijvoorbeeld hoe de uiterlijke kenmerken van de psoriasis iets te verhullen zijn. Wanneer de psychische klachten ernstiger van aard zijn kan het raadzaam zijn de patiënt door te verwijzen naar een psycholoog.

 

Tips en adviezen

Een aantal praktische tips om psoriasispatiënten mee te geven die last hebben van schaamte en onzekerheid: 

  • Voorkom ongewenste reacties door je omgeving uitleg te geven over wat er aan de hand is. Als je moeite hebt om over de aandoening te praten met bijvoorbeeld je vrienden, geef hen dan een patiëntenfolder mee zodat zij weten wat psoriasis inhoudt. Of schrijf een brief die uitlegt wat de aandoening met jou doet. 
  • Draag kleding die de plekken zo veel mogelijk bedekken.
  • Camoufleer de plekken eventueel met hypoallergene make-up voor bijvoorbeeld naar een feestje of sollicitatiegesprek.
  • Zoek contact met lotgenoten om ervaringen te delen, bijvoorbeeld via het forum of de social media kanalen van Psoriasispatiënten Nederland.
     

Op de website psoriasishuid.nl vinden patiënten daarnaast allerhande informatie die te gebruiken is in het leven met psoriasis. Op Facebook is een community, psoriasishuid, met meer dan 7.000 volgers te vinden waar dagelijks patiënten en hun omgeving ervaringen delen.

 

Psoriasis en solliciteren

Net als alledaags contact met nieuwe mensen, kan solliciteren een lastige aangelegenheid zijn voor psoriasispatiënten. Een belangrijke vraag die velen zullen hebben is of zij de potentiële werkgever moeten inlichten over hun aandoening. Of, ‘wat als de werkgever ernaar vraagt?’ 

Help de patiënt door te bespreken wat zijn of haar ambities zijn en of de psoriasis het toekomstige werk kan belemmeren. Alleen wanneer de patiënt verwacht dat het uit te voeren werk kan lijden onder de aandoening of verwacht regelmatig te moeten verzuimen (door vermoeidheid, ontstekingen of andere klachten) is het aan te raden dit tijdens de sollicitatieprocedure te bespreken. Een werkgever is geenszins geoorloofd een sollicitant te vragen naar eventuele aandoeningen of ziektes. Wanneer de psoriasisplekken echter zodanig zichtbaar zijn dat de werkgever deze opmerkt en bespreekbaar maakt is het verstandig dat de patiënt hier in dit geval op weet te reageren.
 

 

Referentie

1.  Beattie & Lewis-Jones, 2006; O. Bilgic, Bilgic, Akis, Eskioglu & Kilic, 2011; M. S. Lewis-Jones & Finlay, 1995

 

0419COS1142211
×

Ask Speakers

×

Medical Information Request